lördag 24 januari 2009

Innervantar


Nu är det läge att plocka fram stickorna igen.

Vi köpte oss nya skoterhandskar, såna där stora med fleecefoder. Älgskinn...
De är bara lite för stora.

Jag har en bok med stickbeskrivning på en passande vante.
(inte den på bilden)
Boken heter "Vantar och muddar från norr" och är utgiven av Länshemslöjdskonsulenterna.
"Stickad innervante till arbetshanske". Wåhlstedts ullgarn 3/2 eller liknande garn med 150m/100g. Jag har ingen aning om vad 3/2 är för grovlek men det ska vara stickor 3½ så jag provar mig väl fram. Tips, någon?
(stickfasthet 21m/29v på 10cm)
I boken finns också en sybeskrivning till själva arbetshandsken. Vadmal och getnappa.
Hmm... jag tror jag håller mig till innervanten.

2 hälsningar:

Mia stickar sa...

Jag har ingen aning, var till stan idag och letade ett tre-trådigt ullgarn till stickor 3 men hittade inget.

Linda Lidén sa...

Gissar att det är tretrådigt jag ska ha till mönstret också.

Hoppas du hittar ditt ullgarn, vad ska du sticka för kul?