fredag 24 april 2009

Projekt på gång

Nu är det "som vanligt" igen... Jag har tre nya stickprojekt på gång. Två handstickningar och en på maskin. Min lilla plastmaskin har fått flytta hit nu och står så snällt i köket och det är en njutning att äntligen få sticka på den igen.


Lustigt är att alla tre projekten är till samma mottagare. Hmm... brist på fantasi?

Stickningen jag skrev om sist, den där i fyra färger har jag lagt åt sidan. Det blev inte alls bra, kanske är det projektet mer lämpligt till maskinen?


Nu är det en "modular tomten jacket" som är på stickorna. Mönstret finns i Zimmerman´s bok "Knitting without tears". Modellen syftar visst på den svenska "elfen"... :-) Jag stickar den i blått Carolina Tweed. Den börjar väldigt tråkigt och enformigt, lägg upp 120m och sticka 40 ribbor. Alltså rätstickning 80v, innan det roliga börjar. Jag har hunnit kanske 12 ribbor så det är ju lite enformigt tugg kvar dit...


Det andra projektet är Yoke-koftan till baby i Marks & Kattens Eco baby ull. Det är mjukt och härligt garn men jag tycker att det delar sig för lätt när man stickar. Jag har trästickor men får koncentrera mig noga så jag inte delar maskorna. Har hunnit ca 7 cm på bakstycket. Längtar till det mönstrade oket då alla plaggdelarna ska stickas ihop och mönstret ska stickas. Jag valde de bruna tonerna, tycker det blir finare än grått till en baby.


Tredje projektet är en modifierad tomtenjacka. Jag gjorde om Zimmerman´s mönster till slätstickning och stickar varv istället för ribbor. Det blev inte alls så tokigt. Valde Järbo´s Ullgarn superwash i vitt till den. Igår hann jag göra allt utom ärmarna som ska plockas upp och stickas nedåt, vilket jag tror blir knepigt på maskinen. Bäst vore ju att sticka på strumpstickor så slipper man hela monteringen...




Bilden har jag lånat från Eric, så ska den se ut när den är klar...

Idag blir det en resa till stan. Läkarbesök på barnkliniken och diverse inhandling av byggmaterial. Vi köper det som finns lokalt, såklart, men de hade inte allt vi behövde. Ett skrivbord ska byggas av sparringskenor och vita laminerade skivor till yngste sonens rum, sen fattas det lite till mitt nya stickrum.

Trevlig helg!

0 hälsningar: