torsdag 8 oktober 2009

Bullispudding

Vi ska äta makaronpudding till middag idag. Ett recept som jag fick när jag gick skola i Lycksele för hundra år sen, av min kompis Helena. Jag kallade henne för Bullis för hon hade en jacka som det stod Bullmeken på som hon fick i gymnasiet. Livsmedels tror jag hon gick...

I alla fall så var hon superduktig på att laga mat, göra goda mackor och bjuda på. Det här är hennes recept på makaronpudding. (Inte ändrat ett enda dugg på 18 år):

Kokta snabbmakaroner i två lager, makaronerna ska sockras mellan varven. I mitten en korvröra som man stekt i förväg; 1 paket Hot Dogs grillkorv i småbitar, 1 paket klippt bacon och en liten hackad lök. Riven ost ska också vara mellan.

Makaroner, socker, korvröran, riven ost, makaroner och socker igen.

Sist vispar man ihop 3 ägg och ca 3-4 dl mjölk med salt och peppar. Häll ovanpå och strö över mera riven ost och ströbröd.

In i ugnen på 225grader till ytan blivit ljusbrun.

Den här maten är ju absolut IG. Inte GI :-)

Nu får vi se efter maten om vi hamnar i sockerkoma eller om vi orkar göra ett ryck i groventrén. Listerna är inte ditsatta för de är omålade än. Har som inget bra ställe att hålla till på, i garaget är det ju inte direkt dammfritt...

Annars är det säkert nåt bra på teve ;-)

0 hälsningar: