måndag 19 oktober 2009

Akut


Jag har gjort en bytesaffär med min mamma. Eftersom jag inte är någon höjdare på att virka men det är hennes passion, så har hon lovat att virka min jullöpare. Tidigare har hon gjort en bordslöpare av Järbos panelgardinmönster, i grovt bomullsgarn 8/8(givetvis minskat ner rapporterna annars skulle duken varit väldigt bred). Nu har jag fått för mig att en likadan i rött skulle bli perfekt till jul. Jag hade nog tänkt klara av att virka den själv, med lite tjurskallighet och tålamod skulle det nog gå. Mamma kom på att hon behöver en ny vintermössa och en halsduk men gillar inte att sticka så hon föreslog ett arbetsbyte. Nu behöver ju inte jag duken förrän till advent, men däremot ska mössan vara klar snabbt! Som vanligt...

Rätt garn till mönstret hade jag förstås inte utan jag tog Alaska från Garnstudio, hade kvar ett par nystan i naturvitt. Beskrivningen är från Coats, i garnet Extra Merino Big eller nåt sånt. På bilden nedan syns det hur mössan ska se ut när den är klar. Lite kruxigt är det att sticka 78m med strumpstickor, det är inte mycket kvar av nålarna innan maskorna glider av. Men jag ska försöka överraska henne och sticka mössan direkt! Sen hur jag ska göra halsduken är en annan fråga. Hon hade sett en modell i Cellbes senaste utskick, med tofsar i ändarna, så jag ska försöka efterlikna den så gott det går.


Trevlig fortsättning på dagen!

"Tänk mera på det du vill uppnå istället för det du måste undvika"

2 hälsningar:

Unknown sa...

Tack för kloka orden i slutet på inlägget, det ligger mycket i det!
Lycka till med halsduken, men du verkar finurlig så det går säkert bra!

Linda sa...

Jag ska nog få till nåt, hoppas det duger bara...den där textraden försöker jag tänka på flera gånger om dan då jag nu försöker gå ner i vikt. Har tyvärr en väldans massa att ta bort. Törs inte ens räkna ut mitt BMI men det är över tretti, det vet jag!